Ny hjemmeside
I dag betyder din fremtræden på internettet mere end nogensinde før. Vi bliver bedømt på vores fodaftryk alle steder, hvor end vi sætter det – og det gælder i høj grad på internettet.
Din hjemmeside er den centrale brik i dit samlede fodaftryk.
Internettet og i særdeleshed Google bruges i dag til at afsøge informationer om et produkt, en service eller måske din virksomhed. Hvilket indtryk giver din hjemmeside brugeren? Eller rettere sagt – den potentielle kunde.
Hjemmeside design
Indtrykket dannes i høj grad af hjemmesidens design og struktur. Det er vigtigt at hjemmesiden er brugervenlig og nem at afkode. Men det er i den grad også vigtigt, hvordan brugeren tages imod og hvilket indtryk den efterlader.
Hjemmesidens design skal være med til at skabe stemning og i scenesætte indholdet på siden. Stemningen skal skabes med grafik, farver, fonte og meget mere. Faktisk betyder godt webdesign langt mere end du tror.
Hjemmsidens struktur dannes af det man almindeligvis kalder wireframing. Wireframing processen er et meget vigtigt element når du ønsker at skabe en overskuelig og brugervenlig oplevelse for den besøgende. Wireframing går i al sin enkelthed ud på at fastsætte, hvor de enkelte elementer for hjemmesiden skal placeres. Det kunne være menu, indhold, annoncer, social widgets mv.
Det er endvidere væsentligt, at der er en klar linje og sammenhæng i mellem din identitet og hensigt og så hjemmesidens design og opbygning. Tænk på, at din hjemmeside skal repræsentere dig eller din virksomhed – i tråd med hvordan du gerne vil opfattes.
Vær opmærksom på dette når du skal have ny hjemmeside
Når du skal investere i en ny hjemmeside, er der naturligvis en række ting du skal være særlig opmærksom på
1. Valg af hjemmeside CMS: Åben eller lukket
Når du skal vælge ny hjemmeside støder med sikkerhed ind i det store religionsspørgsmål: Skal jeg vælge et åbent (open source) eller lukket system?
Ved som så meget andet er der naturligvis fordele og ulemper ved begge dele. Den primære fordel ved åbne systemer er, at der som oftest sidder mange tusinde programmører og udvikler til dette system. Din udbyder behøver derfor ikke opfinde den dybe tallerken hver gang. Den er om man så må sige opfundet, og kan derfor benyttes væsentligt billigere end ved lukkede system. Til gengæld kan nogle af disse udvidelser være udviklet, så de ikke er ordentligt kompatible med øvrige udvidelser – og der kan derfor opstå fejl og uhensigtsmæssigheder på baggrund af dette. Det er bagsiden af medaljen ved valg af et åbent system. Ved lukkede systemer er det de samme udviklere, som står bag hele systemet – og ved derfor hvordan de enkelte funktionaliteter påvirker hinanden.
En anden fordel ved åbne systemer er, at de langt lavere grad er bundet til din leverandør. Ved åbne systemer kan du blot “flytte” din hjemmeside over til en ny leverandør, hvis der skulle opstå uenigheder eller andet. Den mulighed har du ikke ved lukkede systemer. Her skal du ofte starte helt forfra.
Eksempler på åbne CMS
Eksempler på lukkede CMS
2. Søgemaskinevenlig – Bliv set i søgemaskinerne
Lad for alt i verden være med at tro, at din hjemmeside bliver fundet uden hjælp fra Google. For det gør den ikke. For de fleste hjemmesiders vedkommende er besøgende fra Google den langt største trafikkilde.
Det kan være lidt af en jungle af hitte rede i om den hjemmeside der skal udvikles nu rent faktisk bliver søgemaskinevenlig. I dag er de fleste CMS heldigvis ret fornuftige i forhold til det tekniske fundament og samtidig er de også forberedt til, at man kan justerere de data der er essentielle for optimere til Google.
Når det så er sagt, så er der desværre også stadig en del CMS der er ikke er blevet udviklet ordentlig henover årene og derfor ikke har fulgt med den udvikling der er sket i forhold til søgemaskinerne. Her kan du eksempelvis risikere store mængder af duplikeret indhold, mindre god programmering samt begrænsede muligheder for eksempelvis at skrive unikke sidetitler, metadescription mv.
Derfor kan det sagtens være rigtig godt givet ud, at man har en SEO konsulent med på sidelinjen, der kan rådgive undervejs i processen om at få skabt din nye hjemmeside.
3. Sikkerhed
Vi lever desværre i en verden, hvor sikkerhed er blevet væsentligt element – og noget du helt sikkert skal have for øje. Det vil særligt være i forhold til hosting og back-end, hvor der kan opstå situationer, hvor det er essentielt at have sikkerheden i orden.
Vælg et anerkendt CMS du ved har været på markedet i en del år – og sørg for at gå grundigt tilværks i forhold til punkt 4 (gode referencer).
Skal du selv sørge for webhotel til din nye hjemmeside, så vær opmærksom på at du vælger et der prioriterer sikkerhed.
4. Kig referencerne igennem i sømmene
Erfaring og know-how er måske det allervigtigste når du skal vælge din leverandør. Det er så vigtigt, at du omhyggeligt får kigget referencer igennem for den/de leverandør(er), som du er i kontakt med.
Kig efter om,
- Du kan lide stilen og helheden
- Designet hamonerer med det budskab der er for den enkelte hjemmeside
- Strukturen er overskuelig og nemt at afkode – samt om du nemt rundt
Her kan du virkelig få skilt fårene fra bukkene, og vil du gå et spadestik dybere og blive yderligere bekræftet i dine valg – så tag kontakt til et par af de referencer den pågældende leverandør nævner samt dem der formentlig er listet på dens hjemmeside. Dette kan vise sig at være guld værd i forhold til at vælge den helt rigtige til projektet.
5. Kan vises på alle enheder
Responsivt webdesign er et af buzz ordene der florerer i øjeblikket. Responsivt webdesign betyder, at hjemmeside tilpasser sig den enhed den vises på. Ses den fra i smartphone, så justeres elementer og design til denne og vises den så senere på en PC/MAC, så tilpasses den denne.
Vi lever i en verden, hvor diversiteten i forhold til enheder bliver større og større, og de seneste år er trafik fra smartphones og tablet bare steget og steget. Du kan derfor i dag ikke komme uden om at din hjemmeside SKAL fungere til både smartphone, tablets og desktop.
Sørg for, at din hjemmeside bliver lavet i responsivt design eller alternativt med en mobil version af din nye hjemmeside. Har du ikke budgettet til, at få lavet en responsiv løsning eller en mobil version, så sørg i det mindste for at desktop versionen (altså den version der vises på en PC/MAC) er forberedt til, at kunne laves responsiv.
Hjemmeside pris: Hvad koster en ny hjemmeside?
Svaret kan faktisk gøres ganske kort. Du får hvad du betaler for. Som hovedregel i hvert fald.
For der er desværre et gran af usandhed i det. Du får her et par årsager – samt tips til hvordan du kan undgå dem.
1. Forventningerne er ikke ordentligt afstemte
Du har ikke fået afstemt forventningerne med folkene bag udviklingen af din nye hjemmeside. I har måske to vidt forskellige udgangspunkter eller mål for projektet.
Tip: Sørg for, at klæde designere, udviklere og/eller projektleder bedst muligt på. Fortæl dem om virksomheden – dens kultur, kunder, samarbejdspartnere, værdier, produkter osv. osv. Des bedre forventningsafstemning og mere information du kan give fra dig – des større er chancen også for at du i sidste end står med en hjemmeside der matcher dine krav og forventninger.
2. Du løber ind i de forkerte folk
Det kan jo ske at du ganske enkelt løber ind i de forkerte folk. Måske matcher deres kvalifikationer ikke det du efterspørger. Eller måske oversælger de deres produkt og profil, og har måske ikke de referencer de udgiver sig for at have. Heldigvis er der langt mellem disse episoder, men du får alligevel et par tips som du kan tage med.
Tip: Prøv at foretage en Google søgning på firmaet der tilbyder dig hjemmesiden. Tag også en tur ind forbi Trustpilot og søg anmeldelser og bedømmelser af det pågældende firma. Sidst kan du bede dem om referencer, hvorefter du ringer referencerne op – og spørger ind til tilfredsheden omkring samarbejdet samt det endelig produkt.
3. Det billigste tilbud er ikke altid den billigste hjemmeside
Hvis du får tilbud fra flere forskellige leverandører skal du være opmærksom på at den billigste ikke altid er den billigste. Det lyder måske lidt mærkeligt, men her er et par årsager.
Sørg for at sammenligne på det rette grundlag.
Vær sikker på at tilbudene indbefatter præcist det samme stykke arbejde. Du kan risikere, at det billigste måske ikke helt dækker dit behov – og der derfor efterfølgende skal udføres noget ekstra for at det er dækkende.
Giver den dyrere løsning mere værdi?
Du kan komme ud for, at selv om et tilbud er dyrere end de andre – så får du i sidste ende mere værdi for pengene. Det kunne være en funktion eller et design, der i særlig grad tilfører dine besøgende eller dine kunder mere værdi, hvorfor den dyrere løsning i sidste ende giver dig mere værdi.
Gratis hjemmeside – You won’t go there!
Det er “desværre” et velkendt fænomen, at nogle få webbureauer tilbyder såkaldte gratis hjemmesider. Lad dig for guds skyld ikke friste. Du får hvad du “betaler” for!
Intet her i verden er gratis, så du betaler en pris. Her er nogle af de hyppigste årsager til, at der tilbydes gratis hjemmesider
Webbureauet er helt grønt og har brug for referencer
Hvis din hjemmeside betyder noget for dig (og det gør den for ellers læser du ikke denne artikel), så har du brug for en hjemmeside der er professionel og omfavner dine besøgendes behov. Den erfaring har langt de færreste, som er helt nye i faget.
Du bliver bundet af dyr hosting eller dyre licenser
Det sker desværre ofte, at et webbureau tilbyder en gratis hjemmeside, hvor kunden bliver så forblændet af dette – at de helt glemmer “det der står med småt”. Det kan være høje omkostninger til hosting eller dyre licenser, som i sidste ende koster dig mere end en almindelig betaling af din hjemmeside.
Du får en template hjemmeside – og får lov at betale dyrt for ekstra konsulenttimer
Til de fleste open-source CMS findes der i dag et hav af templates, der kan downloades ganske gratis. Der er flere webbureauer, som blot forærer en hjemmeside væk med et af disse templates. Problemet er, at du får en hjemmeside som er magen til tusindvis af andres. Og du får en hjemmeside som en tredjepart har udviklet, og derfor vil det være meget svært for bureauet at stå inde for kvaliteten i designet og programmeringen.
Efterfølgende får du så lov at betale en høj timepris, når du skal have justeret designet eller tilføjet en ny funktion.
Afrunding
Der er en del elementer man skal holde sig for øje når man vælger leverandøren til sin nye hjemmeside. Omvendt er det også en vigtig process, hvor man kommer i dybden omkring sin hjemmeside – og ofte opdager man, hvor vigtig og vital en del den egentlig er (hvis du da ikke allerede ved det).
Men sørg for, at tage dig den tid du skal bruge til overvejelser og vurderinger – og lad dig ikke “forføre” af telefonsælgere, der gerne vil speede processen op.