Hvem linker til min hjemmeside?

Siden Internettets World Wide Web blev “opfundet” tilbage i starten af 90’erne har en fast bestandel været at linke til andre hjemmesder på World Wide Web. Dette er en hjørnesten i, hvordan det fungerer og hvorfor vi betragter det som et web (spindelvæv).

Hjemmesider linker i dag til hinanden og kryds og tværs, og det kan være svært at finde hoved og hale i hvem der linker til en som hjemmesideejer. Det foregår jo på andre hjemmesider, og hvis man ikke lige kommer forbi disse sider – ja, så finder man måske aldrig de links der peger ind på sin side?

Sådan ser du hvem der linker til din hjemmeside

Det er faktisk rigtig nemt, at komme i gang med at kunne se hvem der linker til din hjemmeside. Du skal bruge til gratis værktøj fra Google der hedder Google Webmaster Tools.

Har du ikke allerede tilknyttet Google Webmaster Tools til din hjemmeside, så kan det kun gå få langsomt med at sætte det op. Opsætningen er ekstrem nem, og du skal egentlig blot logge ind med din Google konto og derefter oprette et nyt site i dit Google Webmaster Tools dashboard. Dernæst for du flere forskellige muligheder til at verificere, at det nu også er dig som ejer det pågældende domæne. Den metode er blot at gøre det igennem sin Google Analytics konto (og hvem har ikke det implementeret i dag?) – og vupti – så er der adgang til Google Webmaster Tools.

Når du har adgang til Google Webmaster Tools og du har valgt din side, så skal du under menupunktet Søgetrafik vælge Links til dit website.

Derefter vil du få vist noget lignende dette

Sådan ser du hvem der linker til dig

Her kan du få et komplet overblik over, hvordan der linkes til din hjemmeside.

Under Hvem linker mest får du vist de sites der har flest links til din hjemmeside. Antal links vises til højre i tabellen.

Under Dit indholder, der linkes mest til vises de sider på din hjemmeside, hvor der er flest indgående links til.

Under Sådan linkes dine data vises hvilke ankertekster, der oftest anvendes til at henvise til din hjemmeside.

I hver enkel tabel kan du blot klik mere for at få det fulde overblik. Du kan tilmed eksportere dine data til Excel, csv mv., så du kan arbejde videre med dine data.

Andre tools til at tjekke indgående links

Der findes selvfølgelig også en lang række andre tools til at tjekke hvilke hjemmeside der linker. Mange af dem er dog forholdsvis dyre, og derfor vil de for en del ikke være interessant at kigge på disse.

En af de helt store fordele ved, at bruge andre tools end Google Webmaster Tools er muligheden for, at tjekke indgående links hos dine konkurrenter eller andre interessante sites. I Google Webmaster Tools har du kun mulighed for, at danne dig overblikket over links til de hjemmesider, som du selv administerer.

Her er et par forslag til tools til at tjekke hvem der linker til dig (og dine konkurrenter)

Ahrefs.com

Et af de bedste tools på markedet – især til danske hjemmeside. Nem at komme i gang med.

SEO powersuite

Også et glimrende tool. Kan i store træk det samme, som ahrefs.com men har lidt flere muligheder og der er også yderligere SEO tools med i pakken. SEO powersuite fungerer desværre ikke som et online tool, men i stedet et program på din computer. Med SEO powersuite kan du faktisk komme i gang uden nogen omkostning, da der findes en glimrende gratis version, som du sagtens kan bruge til at komme i gang.