Regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomhed og selvstændige

Tiden som selvstændig er knap. Det kender jeg alt til. Det samme kan økonomien selvfølgelig være – og derfor er det vigtigt, at man ikke for bundet til dyre licenser og komplekse systemer når du skal vælge, hvordan dit regnskab skal administreres.

For der er nok ingen vej udenom. Regnskabet skal jo laves og hvis du har valgt selv at gøre det, så vil jeg her give dig et par tips til hvordan du kommer i gang.

Tag regnskabet i skyen

Med mindre du har en særlig god grund til ikke at gøre det, så vil jeg til enhver tid vælge et online regnskabsprogram. Altså et regnskabsprogram du kan tilgå igennem internetbrowseren, og som du kan få adgang til uanset hvilken computer, samt eventuelt også tablet og mobil, du befinder dig ved. Det giver dig frihed – og samtidig er denne løsning også oftest langt billigere end de traditionelle desktop regnskabsprogrammer.

Gør det ikke mere kompleks om end nødvendigt

Da jeg startede som selvstændig havde jeg allerede tidligere arbejdet lidt med regnskab. Jeg havde derfor nogle klare overbevisninger om hvordan det skulle gøres. Jeg ville gerne gøre det simpelt og, endnu vigtigere, nemt. Du har jo ikke startet virksomhed for at more dig med regnskab, vel? Det sidstnævnte glemte jeg dog helt i jagten på det første. Jeg startede i Excel. Det var simpelt men ikke nemt, og jeg “kvalte” mig selv i strukturering og vedligeholdelse af ark. Så om igen.

Jeg begyndte at afsøge alternativer, og noget af det der var vigtigt for mig var at der ikke skulle opbygges nogen stor og kompleks kontoplan. For mine behov var jeg enkle i og med at det jo blot er en enkeltmandsvirksomhed, min forretning er relativ simpel samt at jeg ikke har nogle ansatte.

Jeg valgte Simpelt regnskab til min enkeltmandsvirksomhed

Da jeg startede min enkeltmandsvirksomhed op (der driver en række hjemmesider såsom denne), da var jeg ude at afsøge markedet for regnskabssystemer. Det skulle være nemt og ligetil, men samtidig skulle det være et professionelt system, som jeg til en hvis grad skulle kunne vokse med. Og vigtigt af alt. Systemet skulle være 100% cloud baseret (altså alt skulle være i skyen) – også bilag!

Efter at have læst lidt om Simpelt Regnskab synes jeg egentlig, at deres system var meget tillokkende. Derfor var det også ret meget uden tøven, at jeg valgte at give mig kast med dette. Et valg jeg bestemt ikke fortryder!

Javist, de kender bestemt deres begrænsninger – og det er ikke et system jeg vil anbefale, hvis man har flere medarbejder og større millionomsætninger, men til en lille enkeltmandsvirksomhed er det fantastisk! Det hele er skåret ind til benet, og det er såre simpel at finde rundt. Selv for en som mig, der egentlig bare skal have regnskabet overstået hurtigst muligt. Og det hjælper Simpelt Regnskab i den grad med.

Lyder Simpelt Regnskab som noget for dig? Ja så kan du faktisk prøve det i 30 dage helt kvit og frit.

Klik her for at prøve Simpelt Regnskab

 

Jeg har i øvrigt også skrevet en længere artikel her på siden, hvor jeg sammenligner en række forskellige online regnskabsprogrammer. Måske den kan have interesse for dig?