Overblik over online regnskabsprogrammer
I de seneste år har vi for alvor oplevet, at regnskabet er rykket fra klient/server og ud i online universet. Og fra at e-conomic i det store hele var den enlige svale sammen med de store offline mastodonter, såsom Microsoft C5/NAV, SAP, Navision og Axapta – så ser vi i dag en række online alternativer.
Jeg vil forsøge, at sørge for at du bliver lidt klogere på disse alternativer, og samtidig får du en nem og enkel sammenligning – så du kan finde ud af hvad der er bedst for dig.
De fleste af regnskabssystemerne har en gratis prøveperiode, så du kan prøve dem af inden du endeligt bestemmer dig.
Det samlede overblik
Her er en hurtig sammenligning af de 7 regnskabsprogrammer, som jeg vil behandle i dette indlæg.
Regnskabsprogram | Bilag i skyen | Mobil-adgang | Revisor-adgang | Support | Pris pr. md. | Prøv gratis |
Billy | Ja | Ja | Ja | Tlf / Chat / e-mail | 145,- 1) | Klik her |
E-conomic | Ja 2) | Ja | Ja | Tlf / e-mail | fra 99,- | Klik her |
Dinero Starter | Nej | Nej | Nej | Gratis3) | Klik her | |
Dinero Pro | Ja | Ja | Ja | 165,- | Klik her | |
Saldi | Ja | Nej | Ja | Tlf / e-mail | fra 61,- | Klik her |
Simpelt Regnskab | Ja | Ja | Nej | Tlf / e-mail | 89,- | Klik her |
Web-Regnskab | Ja 5) | Ja | Ja | 49,- | Klik her |
1) Betaler du samlet for et år koster Billy’s Billing 99,- kr. pr. md.
2) Kræver tilkøb af indscanningsmodul til 51,- kr. pr. md.
3) Dinero er helt gratis, hvis du benytter Dinero starter. Vil du tilkoble bilag i skyen, revisoradgang, smartphone apps og mange andre funktioner – skal du vælge deres Pro løsning til 97,- pr. md.
4) Prisen gælder for Solvio’s light-løsning. Se mere nedenfor under Solvio for yderligere oplysninger
5) Kræver tilkøb af tillægsmodul til 39,- kr. pr. md.
BILLY
– Danmarks letteste regnskabsprogram
Billy er dansk og har været på markedet siden 2007 (tidligere Billy’s Billing). Regnskabsprogrammet bryster sig af at være ‘Danmarks letteste regnskabsprogram’ og det koster fra 145,- kr. i måneden.
Umiddelbart vil jeg anslå at Billy er blandt de mest populære online regnskabsprogrammer på det danske marked. Der er adskillige udvidelsesmuligheder og i forhold til funktionalitet er de langt fremme.
Med Billy kan du opbevare dine bilag i skyen.
Integrationer
Billy har et åbent API, og derfor findes der adskillige integrationer og apps du kan benytte dig af. Bl.a. kan nævnes integration med Magento webshop, Shopify webshop, Danløn og CVR registret.
Pris og prøveperiode
Prisen for Billy er 145,- kr. pr. md., hvor du får de første 30 dage gratis. Det koster ikke noget i oprettelse. Bemærk at du skal betale for et år, hvis du skal have det til 145 kr. pr. md. – ellers er prisen 175 kr..
Betaler du samlet for et år koster Billy 145 kr. pr. md.
Gå til BILLY – og få din 30 dages gratis prøve periode »
E-CONOMIC
– Online regnskabsprogram
Klassikeren indenfor online regnskabsprogrammer. E-conomic var en pioneerne i Danmark, hvor de blev grundlagt helt tilbage i 2001. E-conomic er umiddelbart det mest avancerede på markedet lige nu, hvor du finder mange funktioner og masser af muligheder for at udbygge systemet yderligere med tillægsmoduler og apps.
E-conomic kan fås fra 99 kr. pr. måned, hvor du så skal betale ekstra, hvis du vil have adgang til nogle af de avancerede moduler, funktioner eller ubegrænset antal bilag. Det mindste abonnement er primært for start-ups.
Du kan tilkøbe et indscanningsmodul til E-conomic, så du kan opbevare dine bilag i skyen.
Integrationer
E-conomic har et åbent API, og derfor findes der adskillige integrationer og apps du kan benytte dig af.
Pris og prøveperiode
E-conomic findes i tre udgaver, hvor Startup med op til 1.000 posteringer pr. regnskabsår koster 99,- kr. pr. md., Standard udgaven med 2.000 posteringer koster 169,- kr. pr. md. og endelig koster Professionel med op til 5.000 posteringer 349 kr. pr. md. Du kan selvfølgelig altid opgradere mellem de enkelte trin.
Der er ingen oprettelsesomkostninger for E-conomic og du får de første 14 dage gratis.
Gå til E-CONOMIC – og få din 14 dages gratis prøve periode »
DINERO
– Gratis regnskabsprogram
Blandt de nyere regnskabsprogrammer, men allerede en stærk spiller på markedet. Dinero er startet op som et partnerskab mellem de tidligere folk bag Kasseklade.dk og iværksætterportalen Amino. Visionen bag dinero er, at lave et online regnskabsprogram som er smukt, enkelt og super brugervenligt.
Allerede nu er Dinero et meget udbygget system, hvor du får adgang til alle funktioner for 165 kr. pr. måned. På deres hjemmeside finder du desuden et roadmap, hvor du kan læse mere om de funktioner de arbejder på lige nu, samt hvad der på længere sigt forventes implementeret.
Med Dinero får faktisk som udgangspunkt et helt gratis regnskabsprogram. Dinero Starter er nemlig gratis for altid! Men skal du have fingre i de lækre og avancerede funktioner som Dinero Pro byder på, så skal du af med de 165,- kr. pr. md. For det beløb får du bl.a. mulighed for bilag i skyen, iPhone/Android app, revisoradgang, fakturadesigner,
Integrationer
API til Dinero er planlagt til udvikling senere, og der er derfor er der på nuværende tidspunkt et begrænset udvalg af integrationer. Du finder dog integration Danløn.
Pris og prøveperiode
Dinero Starter er et gratis regnskabsprogram uden begrænsninger (dog ikke de samme funktioner som Dinero Pro).
Prisen for Dinero Pro er 165 kr. pr. md. Når du opretter dig hos Dinero får du en 30 dages gratis prøveperiode på Dinero Pro.
Gå til DINERO – og kom i gang helt gratis »
SALDI
– Det frie danske økonomisystem
Umiddelbart ligner Saldi et traditionelt regnskabssystem, som vi kender det fra offline verdenen – der “blot” er gjort tilgængeligt online. Saldi er et fuldt regnskabsprogram og kan desuden udvides med en kasseløsning (giver en fuld kasseterminalløsning med touchskærm, bonprinter, mv.) samt en integration med webshops.
Med Saldi kan du opbevare dine bilag i skyen.
Integrationer
Fuld tovejs integration til bl.a. osCommerce samt API mulighed så du kan videreudvikle på systemet.
Pris og prøveperiode
Prisen for Saldi er fra 61,- kr. pr. md. Prisen afhænger af antal posteringer og antal brugere. Hos Saldi finder du en ubegrænset prøveperiode, som du kan benytte så længe du har under 300 posteringer årligt.
Gå til SALDI – og kom i gang »
SIMPELT REGNSKAB
– Ideelt til selvstændige og enkeltmandsvirksomheder
Navnet siger det hele. Simpelt Regnskabs ambition er at skabe et regnskabsprogram, der tilbyder den nemmeste, mest imødekommende og overskuelige regnskabsløsning til selvstændige. Idet regnskabsprogrammet er lavet til selvstændige er der lagt særligt fokus i, at skabe en brugerflade der er simpel, og hvor der undgås “revisor-udtryk” og komplekse tabeller.
Simpelt Regnskab bruges idag primært af enkeltmandsvirksomheder indenfor fotografer, grafikere og illustratorer, softwareudviklere og designere, kunstnere, tekstforfattere og oversættere, psykologer, fysioterapeuter, håndværkere, musikere og lydmænd.
Med Simpelt Regnskab kan du nemt opbevare dine bilag i skyen og du har mulighed for support både over telefon og via e-mail.
Integrationer
Ingen
Pris og prøveperiode
Det koster 89,- kr. pr. md. of Simpelt Regnskab, hvor man for adgang til alle funktioner. Du får den første måned helt gratis. Simpelt Regnskab er uforpligtende og uden binding.
Gå til SIMPELT REGNSKAB – og få den første måned helt gratis »
WEB-REGNSKAB
Online regnskabsprogram til kun 49,- kr. pr. md.
Web-Regnskab er et let og enkelt regnskabsprogram, der er udviklet af Smarter CRM – som også står bag et CRM system og et fakturereringssystem, der selvfølgelig er integrerbare med WebRegnskab.
Med Web-Regnskab kan du opbevare dine bilag i skyen. Dette kræver dog tilkøb af et tillægsmodul.
Integrationer
Som nævnt kan Web-Regnskab integreres med deres egenudviklet software som tæller et CRM system og et faktureringssystem. Samtidig tilbyder Web-Regnskab også tilkøb af hjemmesider og webshops, som kan administreres direkte fra regnskabsprogrammet.
Derudover kan der tilkøbes moduler med integration til eksempelvis Danløn, Bank m.fl. – men der er ikke noget åbent API så eksterne udviklere kan tilknytte apps eller integrationer til systemet.
Pris og prøveperiode
Prisen for et komplet regnskabsprogram hos Web-regnskab er 49,- kr. pr. md., hvilket er det billigste regnskabsprogram af de sammenlignede. Du kan prøve Web-Regnskab gratis i 14 dage.
Gå til WEB-REGNSKAB – og få de første 14 dage gratis »
Håber du er blevet lidt klogere på mulighederne indenfor online regnskabsprogrammer. Hvis du er, så giv et ‘+1’ på Google+ eller en anbefaling på Facebook. Tak.
Hvad er din erfaring?
Har du allerede et af ovenstående regnskabsprogrammer – eller benytter du et helt andet – så skriv gerne om dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer er du selvfølgelig også velkommen.
Hej Søren.
Rigtig fin guide du har fået lavet :-)
Jeg tillader mig dog at komme med nogen kommentarer til din beskrivelse af Saldi.
1. Saldi fungere fint med mobil-adgang, men det er korrekt at vi ikke har nogen decideret APP, da vi ikke mener dette er nødvendigt.
2. Vi har hos Saldi en ubegrænset prøveperiode, hvis bare man holder sig under 300 posteringer om året, med mulighed for 1000 ekstra årlige posteringer, hvis man på sin hjemmeside linker til Saldi.dk
3. Saldi har et API, det er det som i dag giver fuldt to-vejs kommunikation til bla. OS Commerce.
Saldi har i øvrigt også en lang række features, som avanceret lagerstyring med styklister, projekt og afdelingsregnskab, batch håndtering, provisionsregning lageroptælling med håndscanner og meget mere ;-)
Rigtig god weekend :-)
/Sarah
Hej Sarah,
Tak for din kommentar. Glad for at du synes om indlægget :-)
Har nu opdateret informationen omkring saldi.dk i henhold til dine punkter 2) og 3).
Med hensyn til 1) – så synes jeg ikke umiddelbart at det så ud til at jeres regnskabsprogram er “responsivt”, så det tilpasser sig små skærmstørrelser som på en smartphone. Hvis jeres regnskabsprogram er “responsivt” så må du endelig melde tilbage, så skal jeg sørge for at tilrette.
Mvh. Thomas
Hej Thomas,
Fin guide. Mit indspark til oversigten vil helt klart være http://www.bogført.dk . Vi har ligesom så mange andre “bilag i skyen”, hvor man kan scanne bilag ind i systemet – således at dit regnskab bliver papirløst. Derudover har vi en automatisk funktion i systemet der gør, at når du har scannet dit bilag ind, så afløfter systemet selv alle informationer (linier og beløb) så du ikke selv skal taste det. Derudover kommer systemet selv med et bogføringsforslag. Al den automatisering gør, at vi har oplevet en tidsbesparelse ift. manuel bogføring på op til 70% – det er vi selv ret stolte af :)
Hej Anders,
Jeg har faktisk ikke tidligere stødt på jeres regnskabsprogram, så mange tak for dit bidrag. Det lyder som nogle meget interessante funktioner i har implementeret i jeres system. Må hellere få kigget lidt nærmere på det ved lejlighed.
Mvh. Thomas
Hej Thomas,
Du skal være mere end velkommen. Du kan prøve demoen gratis så længe du har lyst :)
Hej Thomas,
Rigtig godt indlæg – og tak for gennemgangen.
Jeg har selv haft “fornøjelsen” af at prøve kræfter med 2 online regnskabsprogrammer. Da jeg startede som selvstændig begyndte jeg med Xena.biz. Tænkte: “Fantastisk, det er gratis. Det prøver jeg.” Efter et stykke tid måtte jeg dog kaste håndklædet i ringen. Jeg synes ikke at systemet var særlig intuitivt at bruge. Jeg fór tit vild i menuer og udtryk, og synes ikke rigtig jeg kunne finde hoved og hale.
På den igen. Jeg skulle have fundet en erstatning for Xena. Jeg må nok indrømme at jeg nok var lidt nervøs for at skulle vælge forkert igen, så jeg spillede sikkert. Valget faldt på e-conomic, som jeg lidt antog for at være det sikre kort fordi der var så mange der brugte det. Heldigvis traf jeg denne gang den rigtige beslutning. E-conomic er (i mine øjne i hvert fald) rigtig let at bruge – og det er nemt at få råd og vejledning rundt omkring på nettet – fordi der er så mange der bruger det.
Så min anbefaling går i hvert fald klart med e-conomic, selvom jeg jo selvfølgelig kun har erfaring fra 2. :-)
Vh Jane
Hej Jane,
Mange tak fordi du delte dine erfaringer.
Mvh. Thomas
Hej Thomas,
Tak for en fin oversigt.
Jeg er selv på udkig efter den meste komplette løsning muligt med “sky” deling, samt CRM og tilbudsintegration til regnskabsprogrammet.
Her tænker jeg på at skulle kunne sende et tilbud med opfølgningspåmindelse i CRM modullet, samt efterfølgende at kunne føre data direkte fra tilbuddet over på en faktura med 1 klik.
Af ovenstående programmer hælder jeg mest til Web-regnskab, fordi det virker til at være muligt her, samt at CRM er nævnt specifikt her også.
Men har du erfaringer fra nogle af de andre programmer til sådan en løsning med fuld integration?
Mvh
Henrik
Hej Thomas
God oversigt.. Men synes du mangler en væsentlig udbyder af online regnskabsprogrammer som er Dynaccount :)
Jeg bruger det selv og kender egentlig også flere som gør.. Det har mere funktionalitet og er en del hurtigere at arbejde med i forhold til mange af de “simple” systemer som Billys Billing og Dinero hvor man hele tiden skal have fat i musen.. De simple systemer bliver hurtigt tunge at arbejde med netop fordi det er så forsimplet og samtidig mister du en masse funktionalitet
De simple systemer er ok til dem som ikke har nogen som helst erfaring med regnskab på forhånd, men hvis man ligesom mig har et lidt større behov så falder de hurtigt fra.. Dynaccount indeholder langt hen ad vejen samme funktionalitet som e-conomic, men synes Dynaccount formår at præsentere regnskabet meget mere intuitivt
Jeg er i hvert fald blevet rigtig glad for det, og anbefaler det til alle jeg kender :)
http://www.dynaccount.dk
Hej Christian,
Tak for tippet. Kendte ikke til dynaccount, men der popper også nye online regnskabsprogrammer op fra tid til anden :-)
Jeg vil kigge nærmere på programmet ved lejlighed.
Mvh. Thomas
Hej Thomas.
Rigtig fin og simpel guide. Kan klart bruges hvis man skal ud og finde et regnskabsprogram.
Lige et par input:
– Kunne være rigtigt rart hvis du også skrev om programmet har lagerstyring
– Dinero har ændret deres pris. Det koster nu 147,- (+50 kroner) for pro, og desværre ikke 97,- som før.
Tak for en fin guide :-)
Hej Anders
Tak for de pæne ord – og dine input :-)
Dinero prisen skulle nu gerne stemme – og jeg vil bestemt overveje at kigge nærmere på muligheden for lagerstyring i hvert enkelt af de omtalte regnskabsprogrammer.
God aften.
Hilsen Thomas
Hej Anders.
Dejligt med en guide :-)
Jeg har været rigtig mange systemer igennem, da jeg i øjeblikket står overfor et skifte fra Summa Summarum, som er et genialt regnskabssystem – let og super brugervenligt. Desværre er det kun 1-bruger system, og da vi nu er 5 medarbejdere, hvoraf vi minimum skal være 2 i regnskabet på en gang, så er vi vokset fra Summa. Det er rigtig svært at finde en erstatning, da Summa har en skøn brugerflade, nemme menuer og er bygget logisk op, så derfor har jeg afprøvet R I G T I G mange regnskabssystemer af. Jeg kan se at Xena.biz har været nævnt i en kommentar, og det er et system jeg selv har leget lidt med. der er sket meget siden 2014 hvor en tidligere har nævnt det, og funktionaliteten i systemet er meget anderledes, men ganske fedt, hvis man lige sætter sig ind i det. Min store frygt er, at der ikke er nogle erfaringer med det – ingen referencer.
Mange af de systemer vi kigger efter falder desværre på deres lagerstyringsmodul – herunder også e-conomic, C5 online, Dynaccount m.fl. – Selve lagerstyringsmodulet er for “skrabet” og der mangler funktionaliteter som eks. at det er muligt at se hvilken leverandør varen er købt hos, når man står på varekortet. Det er ret vigtigt, når man (som vi) har ca. 12.000 varenumre at jonglere med.
Vi har endnu ikke helt besluttet os – men indtil videre har Xena.biz “vundet” stort i forhold til funktionalitet og brugerflade, og jeg syntes det er en regnskabssystem der måske bør komme på listen efterhånden.
Ha’ en dejlig dag.
Venligst Janne – stylepet.dk
Mange tak for den fine og oplysende artikel!
Hej Ari
Tak fordi du læser med, og tak for de fine ord.
Venlig hilsen
Thomas
Måske skulle du kigge på Uniconta, vi skriver 2017 juli måned
En rigtig god sammenligning. Lige et par input til listen:
– Det kunne være fedt, hvis du så nærmere på mulighederne for lagerstyring, projektstyring samt integrationsmuligheder – 3. parts software – hvor nemt det fx. er at connecte.
– Få tilføjet Uniconta og NAV Small Business til listen (her kan anbefales denne version https://www.inventio.it/microsoft-dynamics-nav/nav-small-business.aspx da de har mange apps og integrationer, som e-conomic).
Især integrations mulighederne er noget vi oplever stor interesse for og noget som virksomheder for alvor er begyndt, at se nærmere på.
Mvh
Kristian Konradsen